Aplicação de ferramentas da qualidade para a implantação de um Sistema de Gestão da Qualidade: estudo de caso no IFAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i2-1385

Abstract

ABSTRACT: Globalization and technological advances in recent years have brought changes in all areas and sectors. With these changes, the search for quality has been one of the great challenges and also a source of great opportunities for public organizations, which were previously seen as not very productive and plastered. In this scenario, quality management becomes an alternative for these organizations to improve their processes, through the use of quality tools. In this perspective, the main objective of the study was to propose the application of tools that support the implementation of a Quality Management System in the IFAL Administration Coordination - Campus Rio Largo. The research is of an applied nature, whose level of depth is an exploratory and descriptive research. It was carried out on the spot, based on a case study. The data collection techniques used were semi-structured interviews, direct observation and document analysis. The quality tools used were: documentary research, Brainstorming, verification sheet, flow chart, Ishikawa diagram, and 5W1H. As a result, it was possible to expand the knowledge of the institutional context studied and elaborate the mapping of processes through the flowchart, which made it possible to give more clarity to employees and allowed a detailed view of the service procedures and existing problems. In addition, a checklist was made to record the average time of execution of the services and the Ishikawa diagram was constructed, which allowed a better visualization of the causes and possible effects of the listed problems, allowing the construction of a action to make the vision more efficient and strategic of the procedures to be followed. Thus, it is evident that quality management and its tools have proved to be useful, allowing for better quality in the processes of the sector under analysis.

KEYWORDS: Quality Management, Quality Tools, Quality Management in the Public Sector.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ricardo Luís Alves de Oliveira Ribeiro, Instituto Federal de Alagoas

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL, especialização em Gestão Pública pela Faculdade Claretiano de São Paulo e atualmente é Mestrando em Engenharia Industrial pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Realizou atividades na Empresa Júnior do curso de Administração como Gerente de Projetos e Gerente de Presidência. No Movimento de Empresas Juniores (MEJ), foi Diretor de Desenvolvimento e cofundador da Federação de Empresas Juniores do Estado de Alagoas (FEJEA). Atualmente é Professor da área de Administração do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas no curso de Informática para Internet e Coordenador de Pesquisa e Extensão (IFAL - Rio Largo). É membro dos grupos de pesquisa Núcleo de Pesquisa em Indicadores de Desempenho - NPID/CNPQ/UFBA; Núcleo de Estudos sobre Organizações, Gestão, Empreendedorismo, Tecnologia e Qualidade - NeoGetq/CNPQ/IFAL; Gestão, Energia e Meio Ambiente do CNPQ/FAL.

Dartagnan Ferreira de Macêdo, Instituto Federal de Alagoas

Mestre em Administração Pública (UFAL). Especialista em Gestão em Saúde Pública, em Gestão de Recursos Humanos e em Docência na Educação Profissional. Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Alagoas e em Administração Pública pela Universidade Estadual de Alagoas. Atuou como professor bolsista na Secretaria de Educação de Alagoas e como professor auxiliar na Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), vinculado ao Núcleo de Ciências Humanas, Sociais e Políticas Públicas (Nucisp). Atualmente é Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (IFAL), campus Viçosa, e coordenador do curso de bacharelado em Administração Pública EAD, UAB/IFAL. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública, trabalhando principalmente nos seguintes temas: Administração em Saúde, Gestão de Pessoas, Planejamento Estratégico e Políticas Públicas.

Diego da Guia Santos, Instituto Federal de Alagoas

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Alagoas (2010), especialização em Gestão Empresarial pela Faculdade Integrada Jacarepaguá (2012) e Mestrado Profissional em Administração Pública pela UFAL (2017). Atualmente é Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Alagoas (IFAL - Benedito Bentes), na área de Logística. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão de Operações, Gestão de Projetos e Empreendedorismo.

Published

2021-06-01

How to Cite

Ribeiro, R. L. A. de O., Macêdo, D. F. de, & Santos, D. da G. (2021). Aplicação de ferramentas da qualidade para a implantação de um Sistema de Gestão da Qualidade: estudo de caso no IFAL. Diversitas Journal, 6(2), 2478–2490. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v6i2-1385

Issue

Section

Ciências Humanas e Sociais Aplicadas