The Supervised Internship in Youth and Adult Education as a theoretical and practical teaching practice

Authors

  • Bianca Ramos de Jesus State University of Alagoas
  • Juliana Pereira Lima Santos State University of Alagoas
  • Ângela Maria Marques State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2512

Keywords:

Experience report, pedagogical praxis, teaching

Abstract

This article was produced as a product of the Teaching Internship in Youth and Adult Education - EJA - of the Pedagogy Degree course at the State University of Alagoas (UNEAL), Arapiraca campus, in order to report and share the lived experiences. As a theoretical basis, authors such as Soares (2020), Pimenta e Lima (2004), Pimenta e Severo (1998,2020), Soek (2010), Freire (1967) were visited, as well as guiding documents for the course and the modality. such as the National Curriculum Guidelines for Pedagogy Courses (Opinion CNE/CP nº 05/2005) and the National Curriculum Guidelines for the Education of Young People and Adults based on the opinions CNE/CEP nº 11/2000 and CNE/CP nº 1/2021 . In this production, the weakening character of the EJA modality was observed, especially after the pandemic period from the Covid-19 virus, in addition to peculiar aspects for it, such as the ability to know and consider the prior knowledge of students and the need to transfer such knowledge to the educational process, thus making learning more effective and meaningful.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bianca Ramos de Jesus, State University of Alagoas

Linked to the State University of Alagoas (UNEAL).

Juliana Pereira Lima Santos, State University of Alagoas

Linked to the State University of Alagoas (UNEAL).

Ângela Maria Marques, State University of Alagoas

Linked to the State University of Alagoas (UNEAL).

References

Freire, P. (1989). A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. (23ªed.). Cortez.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Paz e Terra LTDA.

Ministério da Educação. (2000). Parecer CNE/CEB nº 11/2000, aprovado em 10 de maio de 2000: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf

Ministério da Educação. (2021). Resolução CNE/CEB nº 1, de 28 de maio de 2021: Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/30000-uncategorised/90871-resolucoes-ceb-2021#:~:text=Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CNE%2FCEB%20n%C2%BA%201,Jovens%20e%20Adultos%20a%20Dist%C3%A2ncia

Ministério da Educação. (2005). Resolução CNE/CP nº 05, de 13 de dezembro de 2005: Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia. Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12748-cp-2005

Pimenta, S.G., Lima, M. S. L. (2004). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez.

Pimenta, S. G., Severo, J. L. R. de L. (2020). A didática na base nacional comum da formação docente no brasil: guinada ao neotecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: V. M. Candau, G. B. da Cruz, C. Fernandes (orgs.), Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. (pp. 104-120). Vozes.

Soares, M. (2020). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. Contexto.

Soares, M. B. (1998). Letramento: um tema em três gêneros. (3ªed.). Autêntica.

Soek, A. M. (2010). Fundamentos e Metodologias da Educação de Jovens e Adultos. Fael.

Published

2023-07-03

How to Cite

Ramos de Jesus, B., Pereira Lima Santos, J., & Marques, Ângela M. (2023). The Supervised Internship in Youth and Adult Education as a theoretical and practical teaching practice. Diversitas Journal, 8(3), 2557–2571. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2512