Portrait of Remote Education in Public Schools in the municipality of Benjamin Constant – Amazonas, Brazil, in times of the Covid-19 Pandemic

Authors

  • Danielly Acris Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil
  • Tales Marinho de Araújo Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil https://orcid.org/0000-0001-5767-0935
  • Cláudio Barros Vitor Amazonas State University. Manaus, Amazonas (AM), Brazil

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v9i3.3058

Keywords:

public school, teaching, perceptions

Abstract

The Covid-19 virus has affected many lives around the world and some of people's routine actions, such as work and study. Due to this challenge, the government, through the Ministry of Education, made in-person classes flexible to continue their activities remotely. Therefore, a study was carried out with the aim of understanding the experience of remote teaching by teachers of the subjects of Natural Sciences, Biology and Chemistry in basic education in times of the Covid-19 Pandemic in the city of Benjamin Constant, in the interior of Amazonas. Conducted research with a qualitative, descriptive and exploratory approach, characterized by being a field research. It was found that the procedures used by teachers consisted of preparing classes in slides or texts and sending them to students using ICT tools, such as digital handouts, radio and Whatsapp application. The pandemic intensified and heightened some problems seen in the teaching/learning process in the interior of Amazonas, thus, the study helped to explain the challenges experienced by students and teachers in the educational panorama in times of health crisis.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Danielly Acris, Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil

0009-0009-6871-1339; Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil. daniellyacris@gmail.com

Tales Marinho de Araújo, Federal University of Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brazil

0009-0009-6871-1339; Universidade Federal do Amazonas. Benjamin Constant, Amazonas (AM), Brasil. daniellyacris@gmail.com

Cláudio Barros Vitor, Amazonas State University. Manaus, Amazonas (AM), Brazil

0000-0002-1964-2674; Amazonas State University. Manaus, Amazonas (AM), Brazil. cvitor@uea.edu.br

References

Behar, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância, 2020. Jornal UFRGS. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 2 de novembro de 2021.

Ferreira, S. F.; Santos, A. G. M. Dificuldades e desafios durante o ensino remoto na pandemia: um estudo com professores do município de queimadas – PB. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, Ceará, ed. 207, v.9. ano 2021.

Freitas, P. L; Araujo, J. F. S; Sobrinho, L. M. Práticas metodológicas utilizadas pelos professores de Ciências e Biologia durante o ensino remoto no município de Livramento/PB. Revista Educação Pública. 2021 DOI: 10.18264/REP.

Gerhardt, T. E; Silveira, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

Hodges, Charles et al. As Diferenças entre o Aprendizado Online e o Ensino Remoto de Emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia. Recife, v. 2, p. 1-12, abr. 2020.

Leder, P. J. S; Simas, L. S; Vieira, S. M. C. As perspectivas e adversidades da educação durante as aulas remotas no município de Urucará –AM. Conjecturas. Vol. 21, Nº 6, 2021.

Lima, C. M. A. D. O. Informações sobre o novo coronavírus (COVID-19). Radiol Bras, São Paulo, v. 53, n. 2, p. V-VI, mar/abr 2020.

Mafra, K. C. INOVAÇÃO NO SETOR PÚBLICO: Categorização do Projeto Rádio Escola “Nas Ondas do Conhecimento” por meio do Octógono da Inovação no setor público no Município de Benjamin Constant –AM. TCC de Graduação (Bacharel em Administração Pública) – Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM, 2021. Disponível em:

Mancuso. V. M. O uso do Rádio no processo de ensino-aprendizagem. TCC Especialização (Mídias na Educação) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre – RS, 2012. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/103004/000922163.pdf?sequence=1> Acesso em: 14 de Abril de 2023.

Marconi, M. A.; Lakatos, E. V. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

Menino, F. A; Moura, J. B. F; Gomes, L. M. A importância da interação escola e família no desenvolvimento do aluno durante o período de pandemia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió – AL. Anais eletrônicos... Maceió: Editora Realize, 2020. Disponível em: < https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID4698_02092020114536.pdf> Acesso em: 13 de Abril de 2023.

Moreira, M. A. (1990). Pesquisa em ensino: o Vê epistemológico de Gowin. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda.

Negrão, F. C.; Morhy, P. E. D. O cenário da educação pública no Amazonas em tempos de pandemia. In: MARTINS, G. Estratégias e Práticas para Atividades a Distância. Quirinópolis, GO: Editora IGM, 2020.

Ribeiro, A. F. P; Câmara, J. F. P; Silva, N. N. C; Capacitação online dos docentes durante a pandemia. Revista Interdisciplinar Parcerias Digitais. vol. 5 – Dezembro, 2021.

Santos, A, B. As dificuldades e desafios que os professores enfrentam com as aulas remotas emergencial em meio a pandemia atual. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió – AL. Anais eletrônicos... Maceió: Editora Realize, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA2_ID3584_01092020172045.pdf. Acesso em: 27 de agosto de 2023.

Silva, a. V. V; Santos, h. R; Paula, L. H. Os desafios enfrentados no processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia nos cursos de graduação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió – AL. Anais eletrônicos... Maceió: Editora Realize, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/69222 Acesso em: 27 de Agosto de 2023.

Silva, A. J. J. et al Tempos de pandemia: efeitos do ensino remoto nas aulas de química do ensino médio em uma escola pública de Benjamin Constant, Amazonas, Brasil. JESH. v. 1, n. 3, 1-21, jul./set., 2021. Disponivel em: <https://doi.org/10.52832/jesh.v1i3.36>. Acesso em: 07 de setembro de 2023.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2024-08-09

How to Cite

Acris, D., Marinho de Araújo, T., & Vitor, C. B. (2024). Portrait of Remote Education in Public Schools in the municipality of Benjamin Constant – Amazonas, Brazil, in times of the Covid-19 Pandemic. Diversitas Journal, 9(3). https://doi.org/10.48017/dj.v9i3.3058