Teaching stability in Physics: problem-solving with Neuroeducatio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v9i3.3067

Keywords:

Sequência Didática, Estabilidade, Resolução de Problemas, Neuroeducação, Ensino de Física

Abstract

This article presents a proposal for a didactic sequence for teaching stability in a physics teacher education course, utilizing problem-solving with a neuroeducation approach. The objective of this study is to develop a didactic sequence that promotes the understanding of the concept of stability through problem-solving and neuroeducation strategies. The methodology used in this research is exploratory, involving a literature review on the topic and the analysis of existing didactic sequence proposals for physics teaching. Based on these analyses, a didactic sequence was developed, consisting of five stages: presenting the concept of stability, identifying problems, creating strategies to solve them, applying these strategies, and evaluating the learning process. We conclude that this proposed didactic sequence for teaching stability in a physics teacher education course, using problem-solving and neuroeducation, can be an effective strategy for improving the learning process, promoting a greater understanding of the concept of stability, as well as stimulating students' motivation and engagement.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniel Nicolau Brandão, State University of Alagoas, Brazil

0000-0002-0291-8638; Universidade Estadual de Alagoas. Arapiraca, AL, Brasil. daniel.brandao@uneal.edu.br.

References

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. São Paulo: Plátano Edições Técnicas.

Bonjolo, É. L. (2015). A resolução de problemas no ensino de física. Revista Prática Docente, 1(1), 1-14.

Carvalho, A. M. P., Falcão, T. P., & Gomes, R. M. (2015). Resolução de problemas como estratégia de ensino em física: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(2), 1-12.

Costa, V. B., Silva, M. A., Oliveira, J. P., Santos, A. L., & Gomes, R. F. (2016). Resolução de problemas em física: Uma proposta baseada em estratégias de resolução. Revista Brasileira de Ensino de Física, 38(3), 1-10. https://doi.org/10.1590/S1806-11173812002

Costa, V. M. R., Sousa, A. L. S., Ribeiro, S. M., & Fernandes, P. C. (2016). Resolução de problemas como estratégia para o ensino de campo elétrico no ensino médio. Revista Brasileira de En-sino de Física, 38(1), e1301. https://doi.org/10.1590/S1806-11173812002

Gil, A. C. (2018). Métodos e técnicas de pesquisa social (7ª ed.). Atlas.

Guillén, J. C. (2017). Neuroeducación en el aula: De la teoría a la prática. Barcelona: Createspace In-dependent Publishing Platform.

Halliday, D., Resnick, R., & Walker, J. (2016). Fundamentos de Física. Volume 2. 10. ed. Rio de Janei-ro: LTC.

Herculano-Houzel, S. (2019). Neuroeducación y aprendizaje de la física. Enseñanza de las Ciencias, 37(1), 81-89.

Lôbo, I. M., Assis, A. H. S., Gonthier, H. A., Pereira, S. M. J., & Vicente, R. D. (2024). O papel do storytelling na melhoria da qualidade educacional em escolas públicas de ensino funda-mental. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(04), 1454-1461. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13719

Marconi, M. de A., & Lakatos, E. M. (2017). Fundamentos de metodologia científica (8ª ed.). Atlas.

Mcdermott, L. C., & Redish, E. F. (1999). Resource letter: PER-1: Physics education research. Ameri-can Journal of Physics, 67(9), 755-767.

Mora, F. (2017). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Edito-rial.

Polya, G. (1945). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton: Princeton Univer-sity Press.

Rotta, N. T., Bridi Filho, C. A., & Bridi, F. R. (2018). Plasticidade cerebral e aprendizagem: abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Penso.

Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). Macmillan.

Sousa, A. S., Ribeiro, S. B., Santos, A. S., Candido, R. B., & Cruz, A. C. (2020). A utilização da neuroe-ducação e a resolução de problemas na aprendizagem da cinemática no Ensino Médio. Re-search, Society and Development, 9(4), e199432040. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i4

Published

2024-08-30

How to Cite

Nicolau Brandão, D. (2024). Teaching stability in Physics: problem-solving with Neuroeducatio. Diversitas Journal, 9(3). https://doi.org/10.48017/dj.v9i3.3067