Medicinal garden

scientific and popular contributions in the school environment

Authors

  • Maria Luana dos Santos Universidade Estadual de Alagoas
  • Raquel State university of alagoas
  • Luiz State University of Alagoas
  • Magnólia Carla Conceição dos Santos Universidade Estadual Alagoas
  • Aldenir Feitosa dos Santos State University of Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2263

Keywords:

Medicinal, Teaching, Vegetable garden

Abstract

The use of plants in their various possibilities of usability has become widely popular in our society, enabling the practice of the cultural attire of our ancestors. The interest in cultivating medicinal species from vegetable gardens in schools is an additional option in the diversification of pedagogical activities, providing students with a different experience, and a vehicle for Environmental Education, taking advantage of changes in man's habits and attitudes and his relationship with others. the environment. The objective of the work is to encourage the construction of a mini medicinal garden in students' homes so that it contributes to the promotion of scientific and popular knowledge. The project was carried out in the morning classes of the 3rd year of the state school of basic education Costa Rêgo, located in the city of Arapiraca-AL, developed with an approach in the methodology of action research with a planned basis. With the residence of the medicinal garden produced in its students, it was possible for the students to have a larger project in the project, since those responsible for the garden for planting and the plant, had contact with the soil, updating the planting, sowing, care and at the same time developing an interest in the topic through the research carried out, that is, updating through research. Thus, environmental awareness of the insertion of the medicinal garden placed it in a feat of environmental education for the construction of values ​​and attitudes, providing a better relationship between man and nature, strengthening as a team, instituting citizens and pondering on the reflection and preservation of the environment. environment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Luana dos Santos, Universidade Estadual de Alagoas

Graduanda do curso de Química Licenciatura da Universidade Estadual de Alagoas – UNEAL e Bolsista do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID).

Raquel, State university of alagoas

Graduanda em Química Licenciatura, na Universidade Estadual de Alagoas ( UNEAL) e Graduanda em Pedagogia Licenciatura, no Centro Universitário Internacional (UNINTER). Ministrou aulas como professora monitora no programa Mais Educação na Escola de Ensino Fundamental Divina Luz no período letivo do ano de 2017. Exerceu a função de professora monitora no programa Mais Alfabetização na Escola de Ensino Fundamental Divina Luz no período letivo do ano de 2018. Exerceu função de Auxiliar Administrativo pela Prefeitura Municipal de Junqueiro na biblioteca da Escola Municipal de Ensino Fundamental Divina Luz nos anos de 2019 e 2020. Tem experiência na área de Pedagogia e alfabetização, com ênfase em alfabetização e letramento para os anos inicias. Atualmente como estudante desenvolve projetos e estudos para o programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL).

Luiz , State University of Alagoas

Graduando do curso de Biologia Licenciatura da Universidade Estadual de Alagoas – UNEAL e Bolsista do programa institucional de bolsa de iniciação à docência-PIBID.

Magnólia Carla Conceição dos Santos, Universidade Estadual Alagoas

Specialist in Biology and Chemistry Teaching Methodology, teacher at the Costa Rêgo State School of Basic Education and Supervisor of Initiation to Teaching – PIBID Chemistry at the State University of Alagoas - UNEAL.

Aldenir Feitosa dos Santos, State University of Alagoas

Doctor teacher of the Chemistry course at the State University of Alagoas – UNEAL, Teacher PPGASA/Cesmac and Coordinator of the Teaching Initiation Program- PIBID Chemistry of the State University of Alagoas - UNEAL.

References

ARRUDA, G.; RIGOTI, L.Y.; VALENTE, C. (2020). Implementação de horta medicinal: uma alternativa para aulas práticas na escola do campo. Faz ciência. V.22 (n.35), p.82-97. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/24714/16327.

ENO, E. G. J.; LUNA, R. R; LIMA, R. A. (2015). Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente.Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental Santa Maria. V.19 (n° 1), p. 248-253. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/download/19538/pdf/0

NUNES, R, L.; ROTATORI, C.; COSENZA, A. (2020). A horta escolar como caminho para a agroecologia escolar. Revista Sergipana de Educação Ambiental. V.7, (n° 1), p. 1 - 21. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revisea/article/view/13373

OLIVEIRA, D. N.; CRUZ, H. R. R.; BRITO, W. R. O. (2021). Coleções botânicas: uma importante ferramenta para a alfabetização científica de estudantes de ensino médio. E-book VIII ENEBIO, VIII EREBIO-NE E II SCEB. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigovisualizar/74391

OLIVEIRA, E. M.; SILVA, D. S.; SOUZA, F. P.; SANTOS, M. V. (2015). Atividade interdisciplinar através da criação de uma horta medicinal, utilizando materiais recicláveis. Anais II CONEDU. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15534

PAGANI, M. L. O. (2018). Plantas medicinais e horta escolar. SIC-XXX Salão de iniciação científica da UFRGS. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/191449/Poster_59084.pdf?sequence=2

RÜCKL, B. F. N.; VOSGERAU, D. S. R. (2017). Perspectivas da Aprendizagem Ativa no Ensino Fundamental: uma revisão sistemática. Anais do XIII EDUCERE – Congresso Nacional de Educação, Curitiba. Disponível em:https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23881_12578.pdf

SANTOS, R. S.; SILVA, T. M.; MEDEIROS, T. P.; SILVA, I. T. F. A.; ARAÚJO, L. D. A.; COSTA, N. P.; OLIVEIRA, D. H. (2013). Horta medicinal e aromática na escola: incentivando a interdisciplinaridade e o resgate da cultura popular. Centro de ciências agrárias/ departamento de ciências biológicas/ PROBEX. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/XIIIENEX_XIVENID/ENEX/PROBEX/completos_04.html.

SOUZA, G. S. de. Tratado Descritivo do Brasil. apud GURGEL, Cristina Brandt Friedrich Martin. A Fitoterapia Indígena no Brasil Colonial: Os Dois Primeiros Séculos. PUC Campinas. P 3.2010.

SILVA, S. S.; FERREIRA, L. A.; RIGHI, E. (2021). A horta escolar como prática educativa e cidadania participativa- fase II- Caxias do Sul/RS. 10° siepex salão integrado de ensino, pesquisa e extensão da vergs. V.1 (n° 10). Disponível em: http://pev-proex.uergs.edu.br/index.php/xsiepex/article/view/3257

SILVA, O. R.; LIMA, T. A. M.; SILVA, M. (2021). O seminário como estratégia a metodológica no ensino médio sob perspectiva da escola estadual de educação profissional Isaías Gonçalves Damasceno. Revista brasileira do ensino médio. V. 4 (n° 53-65), p. 53-65. Disponível em: https://phprbraem.com.br/ojs/index.php/RBRAEM/article/view/81

TAVARES, B.; MOREIRA, P.; LIMA, V. T. A. (2018). Implantação de uma horta agroecológica em uma escola estadual em Manaus. UEA Produtividade/PROGEX. Disponível em: https://sigeve.ead.unesp.br/index.php/submission/downloadFileProceedings/2314

THEISEN, R.G,; BORGES, G. M.; VIEIRA, M. F.; KONFLANZ, T. L.; NEIS, F. A.; SIQUEIRA, A. B. (2015).Implantação de uma horta medicinal e condimentar para uso da comunidade escolar. Revista eletrônica em gestão, educação e tecnologia ambiental- REGET. V.19, (n° 1), p.167-171. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/182837

TORRES, P. L. (2004). Laboratório on-line de aprendizagem: uma proposta crítica de aprendizagem colaborativa para a educação. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/84470/188156.pdf?sequence=1&isAllowed=y

KOVALSKI, M. L.; OBARA, A. T.; FIGUEIREDO, M. C. (2011). Diálogo dos saberes: o conhecimento científico e popular das plantas medicinais na escola. Maringá/UEM. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1647-1.pdf

Published

2023-07-03

How to Cite

Luana dos Santos, M., Ferreira dos Santos, R. B., da Silva Júnior, J. L., Conceição dos Santos, M. C., & Feitosa dos Santos, A. (2023). Medicinal garden: scientific and popular contributions in the school environment. Diversitas Journal, 8(3), 1432–1440. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2263

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.